WYDANIE BIEŻĄCE

Mimo mniejszego nacisku NFZ na kwestie związane z ISO, wiele placówek wciąż decyduje się na wdrożenie nowych i utrzymywane już funkcjonujących standardów. Sprawdź, co przeanalizować przed podjęciem decyzji o wyborze firmy certyfikującej?

czytaj więcej »

Samorządowy program polityki zdrowotnej będzie mógł być realizowany i finansowany, jeżeli uzyska pozytywną opinię prezesa AOTMiT. Dotyczy to również sytuacji, gdy opinia prezesa będzie warunkowa. Jakie jeszcze zmiany planuje resort zdrowia?

czytaj więcej »

Efekt pierwszego wrażenia bardzo wpływa na wizerunek placówki i bardzo zależy ono od pracy recepcji. Nie ma tu szansy na drugie wrażenie i trudno zatrzeć błędy czy niedociągnięcia spowodowane przez pracowników, szczególnie gdy klient ma całkiem spory wybór konkurencyjnych ofert w okolicy. Jak o to zadbać?

czytaj więcej »

Zdarzenia niepożądane związane z przyjmowaniem leków występują co najmniej u kilku procent pacjentów i bywają niebezpieczne. Dlatego placówka w Gryficach już na etapie przyjęcia pacjenta do szpitala weryfikuje alergie m.in. na leki i lateks - Rozmowa z ŁUKASZEM SZYNTOREM, rzecznikiem prasowym Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach.

czytaj więcej »

Powołanie komisji konkursowej, która wyłoni kierownika w podmiocie leczniczym, który nie jest przedsiębiorcą, powinno nastąpić w ciągu dwóch miesięcy od zwolnienia stanowiska objętego konkursem. Czy można ogłosić konkurs wcześniej, żeby zachować ciągłość zarządzania?

czytaj więcej »

Podmioty wykonujące działalność leczniczą muszą dostosować wpisy w księgach rejestrowych do nowych wymagań znowelizowanego rozporządzenia o rejestrach. Nie zapomnij zatem, aby w ciągu najbliższych kilku miesięcy złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze i ujawnić wszystkie nowe, wymagane informacje.

czytaj więcej »

Zamiana oddziałów czy wymiana kontraktami NFZ między dwoma placówkami może spowodować, że obydwie będą dobrze funkcjonowały. W jakich warunkach taka decyzja będzie właściwa, a kiedy nie jest dopuszczalna?

czytaj więcej »

Umożliwienie efektywnej współpracy między wiodącymi instytucjami ochrony zdrowia i placówkami badawczo-rozwojowymi m.in. po to, aby możliwie jak najlepiej realizować usługi medyczne dla pacjentów to jeden z celów nowopowstałej Fundacji Think-Tank „Innowacje dla Zdrowia”. Sprawdź, jakie wyzwania stoją przed tą organizacją.

czytaj więcej »

Pacjent ma prawo do samodzielnego decydowania o wyborze szpitala. Musi być to jednak placówka, która ma kontrakt z NFZ. Czy lekarz może na skierowaniu wskazać, do którego konkretnie szpitala kieruje pacjenta?

czytaj więcej »

Umiejętne zarządzanie strukturą kosztów w jednostce medycznej czyni ją dochodową, jednocześnie przygotowaną do zmieniających się realiów rynku i oczekiwań pacjentów. Udział w płatnych szkoleniach to z jednej strony warunek tego, by zaistnieć na rynku, z drugiej – istotna pozycja w kosztach jednostki. Kiedy możesz go zaliczysz do kosztów?

czytaj więcej »

Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 – „Środki trwałe” może być pomocny przy kształtowaniu wewnętrznych zasad polityki majątkowej, ewidencji zmian i ruchu środków trwałych czy prezentacji majątku w sprawozdaniu, zwłaszcza dla placówek, które mają znaczny majątek. Sprawdź, dlaczego jeszcze warto po niego sięgnąć.

czytaj więcej »

Pacjenci potrzebują informacji o usługach medycznych, aby racjonalnie wybrać placówkę czy lekarza. Nie zawsze jednak łatwe jest rozróżnienie między informacją a reklamą. Na co zatem powinieneś zwrócić uwagę, aby nie łamać przepisów w tym zakresie?

czytaj więcej »

Mnożą się przykłady wycieku danych wrażliwych, utraty dużych pieniędzy, czy padania ofiarą innych oszustw, które często są skutkiem naszej niefrasobliwości, naiwności, podatności na socjotechniczne manipulacje. Jak ustrzec placówkę medyczną przed takim zdarzeniem?

czytaj więcej »

Po impasie rokowań obligatoryjnym etapem sporu zbiorowego jest postępowanie mediacyjne. Bez niego pracownicy nie mogą rozpocząć strajku lub akcji protestacyjnej. Jak prowadzić mediacje, aby były bezstronne?

czytaj więcej »

Prowadząc działalność leczniczą, niejednokrotnie negocjujemy i podejmujemy mediacje nie tylko z NFZ, ale z różnymi podmiotami współpracującymi. Nie zawsze relacje są partnerskie, np. w kontaktach z instytucjami publicznymi czy ubezpieczycielami, narzucającymi własne warunki i wymuszającymi rozwiązania korzystne tylko dla siebie. Jak osiągnąć kompromis?

czytaj więcej »

Już od kilku miesięcy obowiązuje ustawa regulująca zasady wzrostu wynagrodzeń pracowników w podmiotach leczniczych. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy trzeba wyrównać wynagrodzenie zasadnicze za poprzednie miesiące i jak traktować tzw. dodatek zembalowy w przypadku wynagrodzeń pielęgniarek. Sprawdź, jak postąpić w tym przypadku.

czytaj więcej »

wiper-pixel